جنبه های منفی نیروگاه های برق آبی

جنبه های منفی نیروگاه های برق آبی

هزینه های بالای سرمایه اولیه

به دلیل چالش های لجستیکی هزینه  ساخت نیروگاه های برق آبی و سدها بدون توجه به نوع سازه می توانند بسیار باورنکردنی باشند. علاوه بر این ، اتمام پروژه ها مدت زیادی طول می کشد و برای بازیابی پول هزینه شده در ساخت و ساز نیز باید مدت زمان طولانی کار کند.

خطر شکست سد

از آنجا که سدها حجم زیادی از آب را مهار می کنند ، ساخت و ساز غیر استاندارد ، بلایای طبیعی یا خرابکاری و هجوم شدید آب می تواند برای شهرک ها و زیرساخت های پایین دست فاجعه بار باشد. این شکست ها نه تنها بر تأمین نیرو تأثیر می گذارد بلکه بر گیاهان ، جانوران و سایر اشکال زندگی نیز تأثیر می گذارد.

انتشار متان

مخازن و نیروگاه های برق آبی اغلب به عنوان محیط زیست در نظر گرفته می شوند اما سدهای برق آبی بیش از آنچه تخمین زده می شود به گرم شدن کره زمین کمک می کنند. محققان دریافتند که مواد گیاهی در مناطق سیل زده در محیط بی هوازی شروع به پوسیدگی و تجزیه می کنند. این امر منجر به آزاد شدن مقادیر قابل توجهی دی اکسید کربن و متان می شود که منجر به افزایش سطح آلودگی می شود.

افزایش احتمال خشکسالی

یکی از اصلی ترین نکات منفی در راه اندازی نیروگاه های برق آبی ، وقوع خشکسالی های محلی است. هزینه کلی انرژی بسته به میزان دسترسی به آب محاسبه می شود و خشکسالی می تواند به طور بالقوه بر این مسئله تأثیر بگذارد.

آسیب به اکوسیستم ها

مخازن بزرگ مرتبط با نیروگاه های برق آبی سنتی باعث غوطه ور شدن مناطق گسترده ای در بالادست سدها می شوند که گاهی اوقات جنگل های دره دشت و رودخانه ، تالاب و مراتع را از بین می برند. نیروگاه های برق آبی همچنین می توانند به اکوسیستم های آبی اطراف هم در بالادست و هم در پایین دست سایت نیروگاه آسیب برساند.

از آنجا که دریچه های توربین اغلب به طور متناوب باز می شوند ، قطع جریان طبیعی آب می تواند تأثیر زیادی بر اکوسیستم رودخانه و محیط زیست داشته باشد. ماهی های رودخانه و ماهی های پشت سد می توانند تحت تأثیر تخلیه آب از سد قرار بگیرند. حیواناتی مانند پرندگان ماهی خوار و سایر پرندگان آبزی و برخی از گونه های گیاهی که در زیستگاه های باتلاقی رشد می کنند به دلیل ساخت نیروگاه برق آبی  این زیستگاه ها را از دست می دهند.

جابجایی افراد محلی به دلیل خطر سیل

جمعیت های محلی که در پایین دست سد زندگی می کنند ، به دلیل وجود جریان های احتمالی آب شدید که ممکن است از سدها آزاد شود ، می توانند در برابر سیل آسیب پذیر شوند. در نتیجه ، مردم برای تسهیل ساخت سدهای مورد نیاز برای تولید برق آبی مجبور به جابجایی می شوند. کمیسیون جهانی سدها در سال ۲۰۰۰ تخمین زد که ساخت سدها ۴۰-۸۰ میلیون نفر را در سراسر جهان آواره كرده است.

 

 

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده است * نام شما

آتش برق زاگرس
شنبه - پنجشنبه: 8:00-17:00
© تمامی حقوق برای شرکت آتش برق زاگرس محفوظ است. طراحی سایت ایران طراحی