نیروگاه برق آبی چگونه کار می کند؟

نیروگاه برق آبی چگونه کار می کند؟

اکثر نیروگاه های برق آبی دارای یک مخزن آب ، یک دریچه یا شیر برای کنترل میزان جریان آب از مخزن و یک خروجی یا مکانی هستند که پس از جاری شدن آب به سمت پایین به پایان می رسد. آب دقیقاً قبل از ریختن از بالای سد یا سرازیر شدن از تپه ، انرژی بالقوه ای به دست می آورد. انرژی پتانسیل با سرازیر شدن آب به انرژی جنبشی تبدیل می شود. از آب می توان برای چرخش پره های توربین برای تولید برق استفاده کرد که بین مشترکان نیروگاه توزیع می شود.

میزان الکتریسیته قابل تولید به مقدار آب و میزان حرکت آب در سیستم بستگی دارد. برق می تواند از طریق خطوط انتقال طولانی به خانه ها ، کارخانه ها و مشاغل مختلف منتقل شود. انواع دیگر نیروگاه های برق آبی از جریان مسیلی بدون سد استفاده می کنند.

انواع نیروگاه برق آبی

سه نوع مختلف نیروگاه برق آبی وجود دارد که متداول ترین آنها تأسیسات توقیفی است. در تاسیسات توقیفی از سدی برای کنترل جریان آب ذخیره شده در استخر یا مخزن استفاده می شود. در صورت نیاز به انرژی بیشتر ، آب از سد آزاد می شود. با آزاد شدن آب ، جاذبه زمین آب را به سمت توربین می کشد. همانطور که پره های توربین می چرخند آنها یک ژنراتور را تغذیه می کنند.

نوع دیگر نیروگاه های برق آبی ، امکانات انحرافی است. این نوع از تاسیسات  بی نظیر است زیرا از سد استفاده نمی کند. در عوض ، از یک کانال استفاده می کند تا آب رودخانه جاری را به سمت توربین های تولید کننده انرژی هدایت کند.

نوع سوم تاسیسات ، مرکز ذخیره – پمپاژ نامیده می شود. این نیروگاه انرژی تولید شده از انرژی خورشیدی ، بادی و هسته ای را جمع آوری کرده و برای استفاده در آینده ذخیره می کند. این نیروگاه با پمپاژ آب از قسمت بالای استخر در ارتفاع کمتر انرژی را ذخیره می کند. وقتی تقاضای زیادی برای برق وجود دارد ، آب واقع در استخر بالاتر آزاد می شود. وقتی این آب به سمت مخزن پایین می رود ، توربینی را برای تولید برق بیشتر می چرخاند و برق تولید می شود.

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده است * نام شما

آتش برق زاگرس
شنبه - پنجشنبه: 8:00-17:00
© تمامی حقوق برای شرکت آتش برق زاگرس محفوظ است. طراحی سایت ایران طراحی