درباره نیروگاه برق آبی آتش برق زاگرس

نیروگاه برق آبی چیست

نیروگاه برق آبی تاسیساتی است که از طریق آب ذخیره شده در پشت سدها انرژی الکتریکی تولید می کند که به آن انرژی برق آبی نیز گفته می شود. این نیروگاه با مهارقدرت آب در حین حرکت – مانند آبی که از بالای یک آبشار عبور می کند – برق تولید می کند. مردم هزاران سال است از این نیرو استفاده می کنند. مثلا بیش از دو هزار سال پیش ، مردم یونان با استفاده از آب رودخانه ها با چرخ آسیاب گندم خود را به آرد تبدیل می کردند.

در سال ۲۰۱۵ ، نیروگاه برق آبی ۱۶.۶٪ از کل برق جهان و ۷۰٪ از کل برق تجدید پذیر را تولید کرده است و انتظار می رود برای ۲۵ سال آینده هر سال حدود ۳.۱٪ افزایش یابد. در حال حاضر نیروگاه برق آبی در ۱۵۰ کشور جهان کار می کنند و در منطقه آسیا و اقیانوسیه ۳۳ درصد نیروی برق آبی جهان در سال ۲۰۱۳  تولید شده است. چین با تولید ۹۲۰ TWh در سال ۲۰۱۳ بزرگترین تولید کننده انرژی برق آبی است  که ۱۶.۹٪ از مصرف برق داخلی کشور را تامین می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

حقایقی در رابطه با نیروگاه برق آبی

حقایقی در رابطه با نیروگاه برق آبی

هزینه تولید برق آبی نسبتاً کم است و آن را به یک منبع رقابتی از برق تجدیدپذیر تبدیل می کند. نیروگاه های آبی برخلاف نیروگاه های زغال سنگ یا گاز ، هیچ آبی مصرف نمی کند. هزینه معمول تولید برق از یک نیروگاه آبی بزرگتر از ۱۰ مگاوات ۳ تا ۵ سنت ایالات متحده در هر کیلووات ساعت است.

بیشتر بخوانید
نیروگاه برق آبی چگونه کار می کند؟

نیروگاه برق آبی چگونه کار می کند؟

اکثر نیروگاه های برق آبی دارای یک مخزن آب ، یک دریچه یا شیر برای کنترل میزان جریان آب از مخزن و یک خروجی یا مکانی هستند که پس از جاری شدن آب به سمت پایین به پایان می رسد. آب دقیقاً قبل از ریختن از بالای سد یا سرازیر شدن از تپه ، انرژی بالقوه ای به دست می آورد.

بیشتر بخوانید
انواع نیروگاه برق آبی

انواع نیروگاه برق آبی

سه نوع مختلف نیروگاه برق آبی وجود دارد که متداول ترین آنها تأسیسات توقیفی است. در تاسیسات توقیفی از سدی برای کنترل جریان آب ذخیره شده در استخر یا مخزن استفاده می شود. در صورت نیاز به انرژی بیشتر ، آب از سد آزاد می شود. با آزاد شدن آب ، جاذبه زمین آب را به سمت توربین می کشد. همانطور که پره های توربین می چرخند آنها یک ژنراتور را تغذیه می کنند.

بیشتر بخوانید

پروژه ها

پروژه های نیروگاه برق آبی آتش برق زاگرس

نیروگاه برق آبی آتش برق زاگرس

آخرین اخبار

[contact-form-7 id="788" title="Contact Form 1"]
آتش برق زاگرس
شنبه - پنجشنبه: 8:00-17:00
© تمامی حقوق برای شرکت آتش برق زاگرس محفوظ است. طراحی سایت ایران طراحی